Hoe een merkactivatie jouw marketingstrategie naar een ander niveau tilt

door | jul 8, 2024

Als bedrijf wil je een relatie opbouwen met je klanten en doelgroep, en dit kan soms nog best eens lastig zijn. Als evenementenbureau merken wij dat een merkactivatie een heel goed onderdeel is van een marketingstrategie waar het vergroten van naamsbekendheid en het opbouwen van loyaliteit als doelen zijn opgesteld. Door een unieke ervaring te creëren voor je doelgroep heb je een merkactivatie die echt indruk maakt.

Wat is een merkactivatie?

Een merkactivatie, wat vaak ook brand activation wordt genoemd, is een evenement of campagne dat deel uitmaakt van je marketingstrategie waarbij je je merk op een actieve manier presenteert aan je doelgroep. Het doel van een merkactivatie is om een onvergetelijke ervaring to creëren voor je doelgroep zodat zij deze gaan delen. Een merkactivatie zorgt voor directe interactie en contact met je doelgroep. Buiten zakelijke evenementen is dit een goede manier om je doelgroep te spreken, meer te leren van ze en de perfecte kans om meer over ze te leren.

Waarom is het belangrijk om een merkactivatie te organiseren?

Er zijn veel verschillende mogelijkheden voor merkactivaties, en het is dan ook een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Je kan je merk naar een hoger niveau tillen door een merkactivatie te organiseren. Het helpt je bedrijf namelijk een onderscheidend en sterk beeld te creëren bij je doelgroep, doordat je de tijd kan nemen om met je doelgroep in gesprek te gaan en ze echt te leren kennen. Hierdoor wordt je merk beter herkend door je doelgroep, ga je je onderscheiden van je concurrentie en vergroot je met een brand activation dus ook je naamsbekendheid.

Het doel is om een onvergetelijke ervaring te creëren en mensen te activeren en stimuleren om interactie met je merk aan te gaan. Neem als voorbeeld Pinterest x Coachella. Pinterest heeft dit jaar tijdens Coachella een meeslepende ervaring gecreëerd voor haar doelgroep. Door middel van verschillende activiteiten en mogelijkheden die bij hun merk paste en hun imago uitstraalde, creëerde ze een ervaring voor hun doelgroep die groots besproken werd op social media en onder de doelgroep. Zoals veel ander merken nam Pinterest de kans van een groots festival zoals Coachella, waar hun doelgroep volop aanwezig is, als kans om een merkactivatie te organiseren om dichter bij hun doelgroep te komen en de interactie aan te gaan.

Merkactivatie van Pinterest tijdens Coachella 2024

Je doel met een merkactivatie moet zijn om je merk te laten zien, en een diepe indruk achterlaten op je doelgroep. Hiervoor moet je merkactivatie vol creativiteit en innovatie zitten omdat je de meest unieke ervaring wilt aanbieden die past bij jouw merkidentiteit. Het is wel belangrijk dat het bij je merk en je bedrijf past, want als je alleen voor het spectaculaire gaat en er totaal geen connectie is met je merk dan zal je geen eerlijke en goede band met je doelgroep opbouwen.

De effectiviteit en belang van een merkactiviteit voor jouw bedrijf kan je het beste meten door een meetbare factoren mee te nemen in je campagne. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal verkopen, websitebezoeken, toename in volgers op sociale media of zelfs het aantal deelnemers van het evenement. Er zijn genoeg manieren om je resultaten te meten om de effectiviteit te bepalen en om te zien of je voor het volgende evenement iets kan verbeteren.

Door met je doelgroep in gesprek te gaan tijdens een merkactivatie leer je meer over wat hun belangrijk vinden en wat ze associëren met je merk. Dit kan je ook weer meenemen in je marketing en communicatieplan. Is er bijvoorbeeld iets waarmee je wordt geassocieerd wat niet klopt? Dan kan je hier iets aan doen. Of misschien is het wel andersom en weet je doelgroep niks af van een bepaalde dienst of product die je aanbiedt waardoor je na het evenement samen met je marketing en communicatieteam kan zitten om dit aan te pakken.

Merkactivatie van Bols coacktails op een festival waarbij een stand helemaal in branding van Bols is

De mogelijkheden van een merkactivatie

Een merkactivatie kent vele vormen en mogelijkheden. Net zoals Pinterest en veel andere merken kan jij tijdens grote festivals of andere evenementen een merkactivatie organiseren. Hiermee kan je de gekste dingen bedenken waarmee je je doelgroep interesseert en aanspreekt. Kies hierbij voor een evenement dat bij je merk past en waar je je doelgroep terug kan vinden. Bedenk een merkactivatie die mensen aantrekt, iets unieks aan biedt en past bij je merkidentiteit. 

Maar je kan ook je eigen evenement organiseren waarbij je je merkidentiteit uitspreekt en je klanten, influencers, en potentiële nieuwe kopers uit je doelgroep uitnodigt. Dit kan je versterken met bijvoorbeeld de introductie van een nieuw product. Hierdoor leren nieuwe mensen je bedrijf kennen maar loyale klanten worden ook beloond met een sneak peek bij een nieuw product.

Echter zijn er nog veel meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld als je een beursstand hebt, deze is natuurlijk gestyled in je merkidentiteit maar ook hier kan je verschillende merkactivaties doen; bijvoorbeeld een cocktail hour. Denk ook is aan het sponsoren van een evenement dat jouw verhaal en identiteit doet versterken. Daarnaast is een sample campagne ook onderdeel van merkactivaties; een gratis product uitgeven aan je doelgroep zodat ze het uitproberen en in de hoop dat ze het vaker gaan kopen.

Wat je ook voor merkactivatie organiseert het allerbelangrijkste is om dicht bij je zelf en je merk te blijven. Zorg ervoor dat je bedrijf en merk achter de merkactivatie staat en het aansluit bij je verhaal. Belangrijk is ook om ervoor te zorgen dat je gehele merkactivatie jouw merk ook echt uitstraalt. Denk hierbij niet alleen aan wat je doet/meegeeft, maar ook aan de aankleding van je beursstand, evenement, of waar je ook bent. Naamsbekendheid en herkenning gebeuren alleen als je merk ook echt herkent kan worden tijdens je merkactivatie.

Er zijn echt veel verschillende merkactivaties mogelijk, en elk type merkactivatie heeft zijn eigen voordelen en mogelijkheden die uitgevoerd kunnen worden. Door een merkactivatie mee te nemen in je evenementenkalender en je marketingplan zal je zien dat je een sterkere band opbouwt met je huidige en potentiële klanten. Als evenementenbureau vinden we een onvergetelijke ervaring creëren het allerbelangrijkst en dit doen we graag voor jouw gasten.

Wil je meer weten over hoe jouw bedrijf kan profiteren van een merkactivatie? Neem contact met ons op en we bespreken graag de mogelijkheden met jou!