De kracht van netwerkevenementen: waarom ze onmisbaar zijn voor zakelijk succes

door | aug 8, 2024

Veel mensen vinden netwerken ongemakkelijk of spannend, maar het is juist heel belangrijk om een sterk netwerk te hebben. Het is je vast wel eens opgevallen dat veel succesvolle mensen of bedrijven een groot netwerk hebben en overal contacten hebben. Deze mensen zijn niets voor niets zo succesvol, en een sterk netwerk is 1 van die redenen. Want een sterk onderhouden netwerk opent nou eenmaal deuren die normaal misschien niet geopend worden. Als evenementenbureau sporen wij dus ook onze opdrachtgevers aan om te investeren in een evenement dat draait om netwerken. Je personeel zult ervan groeien maar je bedrijf heeft er ook veel voordelen van.

Wat een netwerkevenement precies is?

Een netwerkevenement is een evenement waar professionals uit een branche samen komen om branchekennis te delen, nieuwe relaties aan te gaan of juist bestaande relaties te versterken. Netwerkevenementen uiten zich op veel verschillende manieren. Zo heb je de netwerkborrel, seminars, rondetafelgesprekken, beurzen, workshops en ga zo maar door. In principe zou je op ieder evenement kunnen netwerken en onderdelen kunnen toevoegen waar je kan netwerken. Maar vaak wordt er dan toch niet genoeg aandacht aan gegeven omdat het evenement eigenlijk een ander doel heeft. Dit is ook helemaal niet erg, want hou elke evenement met een eigen doel. Maar het is dus ook belangrijk om een speciaal evenement te organiseren om te netwerken. Hierdoor zorg je ervoor dat je meer tijd hebt en betere connecties kan maken tijdens het evenement.

 

Waarom een netwerkevenement organiseren?

Uitbreiden en onderhouden van zakelijke contacten en relaties

Een netwerkevenement opent deuren en kansen in je professionele carrière en voor je organisatie. Denk bijvoorbeeld is terug aan een van je eerste business deals; was dit doordat men op je website terecht kwam nadat ze op google hadden gezocht of kwamen ze via via of rechtstreeks na jou te hebben gesproken, op je website? Je netwerk kan enorm waardevol zijn als je je organisatie aan het opbouwen bent, maar ook zeker daarna. Sla je bijvoorbeeld met je organisatie een nieuw pad in, lanceer je een nieuw product of wil je nieuwe business binnen slepen? Dan heb je die relaties uit je netwerk nodig.

Als je je netwerk uitbreidt en onderhoud worden je relaties namelijk sprekers voor jou en je organisatie. Ze zijn fan van jouw bedrijf en producten en zullen dan sneller je producten aanraden aan een ander. Een sterk netwerk haalt dus eigenlijk business voor je binnen. Als je als organisatie investeert in een netwerkevenement creëer je dus nieuwe kansen en mogelijkheden voor je bedrijf en je medewerkers. Sommige medewerkers en misschien jijzelf ook vinden netwerken eng, want je moet jezelf toch een soort van verkopen. Maar het is een goede kans om uit de veilige omgeving van je kantoor te stappen en op pad te gaan om nieuwe mensen te ontmoeten binnen, maar ook buiten je branche.

Gasten van het power ot the marketer evenement van emarsys praten en lachen en netwerken met elkaar voorafgaand aan het evenement

Kennis delen binnen je branche

Tijdens je netwerkevenement heb je ook de mogelijkheid om kennis te delen binnen je branche. Waar je als je naar en beurs gaat of iemand anders zijn event niet altijd even veel kennis mee krijgt, kan je als je zelf een evenement organiseert de mogelijkheid creëren om samen met je mede professionals kennis te delen over ontwikkelingen en trends binnen je branche. Dit kan gebeuren tijdens de informele sfeer die ontstaat bij vrije gesprekken tijdens een pauze of borrel moment maar je kan ook presentaties geven of tijdens rondetafelgesprekken mensen leiden om trends en ontwikkelingen te bespreken die hun gebruiken of hebben opgepikt. Dit zorgt ook gelijk voor een ijsbreker waardoor iedereen elkaar iets beter leert kennen en het uiteindelijk makkelijker is om te netwerken.

Geef niet alleen zelf een presentatie maar nodig relaties uit om te spreken over onderwerpen in de branche die hun aangaan, of andere bekende professionals die iets interessant hebben om te delen. Hoe je kennis ook deelt tijdens je evenement zorg ervoor dat je een duidelijk programma op stelt waar verschillende netwerkmogelijkheden zitten en tijd is voor het delen van kennis, trends en ontwikkelingen binnen je branche. Op deze manier hebben je gasten een houvast tijdens het evenement en zorg je er zeker voor dat iedereen het meeste uit je evenement kan halen.

Gasten genieten van een tour tijdens een grand opening van Faerch waarbij ze nieuwe relaties ontmoeten en netwerken

Versterken van je naamsbekendheid en merk

Door met je bedrijf een netwerkevenementen te organiseren versterk je je merk en vergroot je naamsbekendheid. Want om gezien te worden moet je zichtbaar zijn voor je doelgroep. Dus door een evenement te organiseren en potentiële relaties uit te nodigen kom je gelijk binnen bij je doelgroep. Ze worden meteen geïntroduceerd met je bedrijf, je producten en je creëert zelf de mogelijkheid om meteen een gesprek met ze aan te gaan en ze beter te leren kennen, waardoor je een band met ze opbouwt.

Het uitbreiden en versterken van je relaties helpt het versterken van je naamsbekendheid. Doordat je een sterke band opbouwt met je relaties zullen ze op een gegeven moment loyaal zijn aan je merk en het woord over je bedrijf verspreiden. Het loont dus op de lange termijn om een sterke band op te bouwen met je relaties en je doelgroep zodat zij pleiten voor je merk en je meer business krijgt.

 

Als evenementenbureau zien we dat het organiseren van een netwerkevenement je organisatie en je medewerkers helpt, doordat je samen groeit in het netwerken en je netwerkt vergroot. Hierdoor ontstaan er meer kansen en mogelijkheden voor je organisatie om meer business binnen te krijgen. Zodra je een sterke band opbouwt met je relaties zullen ze voor jouw merk gaan spreken en het aanbevelen aan mensen die jouw organisatie nog niet kennen. Je eigen netwerkevenement is ook een kans om met die relaties kennis te delen over ontwikkelingen en trends binnen je branche. Bij netwerken gaat het niet alleen over het leren kennen van een persoon maar ook hoe diegene denkt over trends in de branche, en het delen van kennis zodat iedereen up-to-date is. Investeer in het organiseren van een netwerkevenement en je zal de investering terugzien in je organisatie.

Wil je meer weten over hoe jouw bedrijf kan profiteren van een netwerkevenement? Neem contact met ons op en we bespreken graag de mogelijkheden met jou!